Vyhledej
Královédvorsko > Co se děje > hudba

Putování Královédvorského chrámového sboru (16) – Krakov

Redakce / 7.10.2022
Letošní zahraniční koncerty Královédvorského chrámového sboru jsme zakončili ve starobylém sídelním městě polských králů – v Krakově. Náš sbormistr Vít Havlíček přijal pozvání organizátora festivalu „Karmelitánská setkávání s varhanní hudbou“ pana Tomasze Soczka, abychom zazpívali na festivalovém koncertu v sobotu 1. října 2022 v kostele Neposkvrněného početí Panny Marie v krakovském Klášteře bosých karmelitánů.
Tedy jsme se vydali v pátek 30. záříKrakovský hrad Wawel odpoledne na 400 km dlouhou cenu na východ. Zvládli jsme to přes Náchod po polských dálnicích. Ve večerních hodinách jsme byli ubytováni organizátory v hotelu na předměstí Krakova. V sobotu jsme čas před odpolední zkouškou a večerním doprovodem mše a následným koncertem vyplnili prohlídkou centra tohoto krásného historického města s množstvím památek, kostelů, gotickou tržnicí Sukienice, Jagelonskou universitou se starobylým orlojem a navštívili královský hrad Wawel tyčící se nad obloukem Wisly s renesančním královským palácem a sídelní katedrálou krakovských arcibiskupů, z nichž jedním byl i pozdější papež Jan Pavel II. Staré město na nás dýchlo koloritem středověkých ulic. Ač tak daleko, stále jsme byli kulturně ve střední Evropě obdobně jako v Praze.

Královédvorský chrámový sbor na koncertě v KrakověOdpoledne pak následovala zkouška, doprovod mše a následný koncert, při kterém jsme se pod vedením Víta Havlíčka s našimi sólisty Andreou Zaorálkovou a Jakubem Rojkem střídali s varhanními skladbami v podání profesorky Varhanické školy v Gliwicích paní Mariolou Brzoskou. Svůj stabilní letošní repertoár jsme na přání pořadatelů doplnili o skladbu z pera polského skladatele Juliusza Łuciuka - hymnus „Radošč Evangelii“, u které nás při sólu doprovodila zdejší sopranistka Joanna Soczek.

Klášterní kostel Neposkvrněného početí Setkání organizátorů s Královédvorským chrámovým sborem po skončení koncertu v KrakověPanny Marie nás překvapil výtečnou akustikou a varhanami -  starším sourozencem našich královédvorských od krnovské firmy Rieger, které jsou po celkovém restaurování ve výborném stavu. To byla radost koncertovat a s výsledkem jsme byli my sami i naše publikum spokojeni. Po koncertu jsme pak přijali pozvání na „setkání s umělci“ s pohoštěním, kde jsme vyslechli pochvalná slova o předané radosti z hudby. Porozprávěli jsme i se členem komunity Karmelitánů slovenské národnosti, který zde v Krakově studuje. Obě strany měly radost, že si dobře rozumí, jako za bývalé federace.
Ani po tak náročném programu jsme následující neděli před odjezdem domů nezaháleli. Ráno jsme si prohlédli židovskou čtvrť Kazimierz s množstvím památek a proslavenou Stevenem Spielbergem v oscarovém filmu Schindlerův seznam.

Klášterní kostel bosých karmelitánů v KrakověS Krakovem jsme se rozloučili výstupem na mohylu „Kopiec Kraka“ odkud je nádherný výhled na město a široké okolí. Cestu zpět jsme podle svých cestovatelských zájmů spojili někteří s návštěvou Schindlerovy továrny na výrobu emailového nádobí, jiní s návštěvou koncentračních táborů Osvětim a Březinka. Tak jsem se vrátili se zážitky nejen hudebními, ale i silně emočně lidskými. Znovu jsme si tímto v pořadí již třetím letošním zahraničním zájezdem potvrdili, že patříme do Evropy kulturně i historicky, kde nesmíme již dále připustit pošlapávání žádných lidských hodnot ve jménu falešných ideologií o nadřazenosti jedněch nad druhými.

Josef Pojezdný

Královédvorský chrámový sbor premiéroval kantátu „Anežka Česká“ Ľuboše Bernátha
Koncerty Královédvorského chrámového sboru a orchestru v prosinci 2022
Královédvorský chrámový sbor uvede premiéru skladby Domus mea Martina Hyblera
Královédvorský chrámový sbor zazpíval premiéru skladby Domus mea
Putování Královédvorského chrámového sboru (17) – Predmier
Putování Královédvorského chrámového sboru (18) – Brno
Vaše komentáře

Přečteno 304x

01.03.2024 - Kvůli zbořenému mostku je uzavřená silnice 3008 mezi obcemi Úhlejov a Třebihošt. Uzavírka bude z důvodu opravy trvat minimálně do 15. dubna 2024.
24.01.2024 - Odbor dopravně-správní se v Trutnově stěhuje do nových prostor: Horská 52, bývalá budova Texlenu, 4. patro.
05.01.2024 - V okolí Braunova Betléma na území Hřibojed proběhne v sobotu 6. ledna 2024 od 9 do 13 hodin honitba. Prosím počítejte s omezeným vstupem na toto území.
06.12.2023 - Důvodem mohutného výpadku dodávky elektřiny v úterý 5. prosince byla technická závada v rozvodně Neznášov (mezi Habřinou a Rožnovem na Jaroměřsku), konkrétně zkrat na podpěře. Výpadek byl hlášen od Nové Paky až po Jaroměř. Zdroj: ČEPS.

Volná pracovní místa

Všeobecná sestra (Domov důchodců)

Terénní pečovatel (Diakonice ČCE DKnL)

Aplikační technik (JUTA, a.s.)

Kalendář akcí
4.10.2023 08:00 - 31.05.2024 17:00
Technická hodinka (nejen) pro seniory
Plaveš ve škole?
28.03.2024 13:00 - 28.03.2024 15:30
Workshop - praktická ukázka malování na sklo