Nástup do školy je spojen se spoustou nových situací a sociálních vazeb. Děti přijímají novou životní roli – roli žáka. A ta s sebou nese určité požadavky.
FOTOGALERIE - Ze školky do školy - 7. díl Sociální zralost
Prvňáčci by již měli umět dodržovat
základní společenská pravidla (pozdravit, požádat, poděkovat, omluvit se, nechat druhého domluvit, respektovat režimová pravidla apod.) a řídit se pokyny dospělé osoby.
Vyzrálost je důležitá rovněž v oblasti komunikace s vrstevníky.
Přílišná stydlivost může dítěti komplikovat zapojení do kolektivu třídy. Podstatná je také schopnost domluvit se při hraní, rozdělit se a být ke druhým ohleduplný, což úzce souvisí rovněž s citovou zralostí zmíněnou v díle č. 3. Prvňák by měl zvládnout zapojit se do spolupráce ve skupině, dokázat druhému pomoci, ale také respektovat názor většiny a přijmout její rozhodnutí.
Jak podpořit tuto oblast?
Buďte
důslední. Když dítěti zadáte nějaký pokyn, vyžadujte jeho splnění. Nedělejte věci za děti. Rozvíjejte smysl
pro povinnost a odpovědnost.
Zkoušejte nechat dítě
mluvit s dospělými např. v obchodě, v cukrárně - “Terezko, mohla bys mi dojít objednat ještě jeden džus? Děkuji!”. Podporujte ho v komunikaci s dětmi na hřišti nebo v lese.
Povídejte si o pocitech. Říkejte dětem, jak se v dané situaci cítíte a proč. Jste nejistí? Smutní? Naštvaní? Máte strach? Radost?
Emoce nejsou ostuda, patří ke každému z nás.
Naučte děti řešit problémy konstruktivně, učte je dohodnout se.
Pracujte s dítětem
na sebeovládání. Nenechávejte ho vždy vyhrát, i prohru a neúspěch v životě potká a musí se naučit s tím pracovat.
Na ZŠ Schulzovy sady mají prvňáčci celoroční program se školní psycholožkou
Klíčovaná s Ferdou, který se zaměřuje na pocity, jejich zvládání a vhodné vyjadřování.
Na prvním stupni jsou do výuky zařazovány třídnické chvilky, a druhém stupni pak pravidelné třídnické hodiny, které dávají prostor ke zlepšení vztahů ve skupině a pomáhají s řešením případných konfliktů.
V pátek 12. března si nezapomeňte přečíst článek na téma myšlení.
Předchozí díly jsou uvedeny níže v souvisejících článcích.
Eliška Tauchmanová, školní speciální pedagog
&
Monika Voleská, školní psycholog
Základní školy Schulzovy sady
Dvůr Králové nad Labem
Další články ZŠ Schulzovy sady