Vyhledej
Šikovné nákupy
Královédvorsko > Vzdělávání > základní školy > ZŠ Schulzovy sady

Ze školky do školy - 7. díl - Sociální zralost

Redakce / 5.03.2021, Dvůr Králové nad Labem, zsschulzovysady.kralovedvorsko.cz
Nástup do školy je spojen se spoustou nových situací a sociálních vazeb. Děti přijímají novou životní roli – roli žáka. A ta s sebou nese určité požadavky.

FOTOGALERIE - Ze školky do školy - 7. díl Sociální zralost

Prvňáčci by již měli umět dodržovat základní společenská pravidla (pozdravit, požádat, poděkovat, omluvit se, nechat druhého domluvit, respektovat režimová pravidla apod.) a řídit se pokyny dospělé osoby.

Vyzrálost je důležitá rovněž v oblasti komunikace s vrstevníky. Přílišná stydlivost může dítěti komplikovat zapojení do kolektivu třídy. Podstatná je také schopnost domluvit se při hraní, rozdělit se a být ke druhým ohleduplný, což úzce souvisí rovněž s citovou zralostí zmíněnou v díle č. 3. Prvňák by měl zvládnout zapojit se do spolupráce ve skupině, dokázat druhému pomoci, ale také respektovat názor většiny a přijmout její rozhodnutí.

Jak podpořit tuto oblast?


Buďte důslední. Když dítěti zadáte nějaký pokyn, vyžadujte jeho splnění. Nedělejte věci za děti. Rozvíjejte smysl pro povinnost a odpovědnost.

Zkoušejte nechat dítě mluvit s dospělými např. v obchodě, v cukrárně - “Terezko, mohla bys mi dojít objednat ještě jeden džus? Děkuji!”. Podporujte ho v komunikaci s dětmi na hřišti nebo v lese.

Povídejte si o pocitech. Říkejte dětem, jak se v dané situaci cítíte a proč. Jste nejistí? Smutní? Naštvaní? Máte strach? Radost? Emoce nejsou ostuda, patří ke každému z nás.

Naučte děti řešit problémy konstruktivně, učte je dohodnout se.

Pracujte s dítětem na sebeovládání. Nenechávejte ho vždy vyhrát, i prohru a neúspěch v životě potká a musí se naučit s tím pracovat.

Na ZŠ Schulzovy sady mají prvňáčci celoroční program se školní psycholožkou Klíčovaná s Ferdou, který se zaměřuje na pocity, jejich zvládání a vhodné vyjadřování. 
Na prvním stupni jsou do výuky zařazovány třídnické chvilky, a druhém stupni pak pravidelné třídnické hodiny, které dávají prostor ke zlepšení vztahů ve skupině a pomáhají s řešením případných konfliktů.

V pátek 12. března si nezapomeňte přečíst článek na téma myšlení. 

Předchozí díly jsou uvedeny níže v souvisejících článcích. 

Eliška Tauchmanová, školní speciální pedagog
&
Monika Voleská, školní psycholog

Základní školy Schulzovy sady
Dvůr Králové nad Labem

Další články ZŠ Schulzovy sady

Související články
Umí vaše dítě skákat přes švihadlo? (2. díl seriálu Ze školky do školy)
Samostatnost (3. díl - seriál Ze školky do školy)
Ze školky do školy (4. díl: Jazyk a řeč)
Ze školky do školy - 5. díl Jemná motorika
Ze školky do školy - 6. díl Vnímání
Ze školky do školy - 8. díl Myšlení
Vaše komentáře

Přečteno 500x
 
Hodnocení článku: