| REGIONY | Obce | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování | ![]() |
Občerstvení v Pardubicích si cestující mohli zakoupit buď v tamní jídelně, která prošla rekonstrukcí v první etapě rekonstrukce, nebo ve venkovních stánkách. Zmíněná jídelna byla zároveň jediným místem, kde si bylo možné pod střechou sednout a čekat na vlak. Pokud však cestující prostor budovy nezná, moc šancí na nalezení této záchrany - jídelny v rohu odbavovací haly neměl. Lešení bránilo ve výhledu a přehledu, co se v hale nabízí.
Co oba objekty spojuje?
Kromě funkčních kolejí také fakt, že jsou oba památkově chráněné.
Kdy se dočkáme jejich otevření?
Jak nám sdělil Dušan Gavenda, tiskový mluvčí Správy železnic, zrekonstruované prostory nádraží v Jaroměři začnou veřejnosti namísto provizorního zázemí sloužit po kolaudaci, která má probíhat v příštím týdnu (začátek prosince). Časový plán zpřístupnění prostor tak zatím není znám. V rámci rekonstrukci došlo k úpravám vnitřních dispozic, rozšíření komerčních i kancelářských prostor pro zaměstnance Správy železnic. Vzniklo zde nové veřejné WC.
V Pardubicích bude první polovina odbavovací haly dokončená do poloviny příštího roku, ta zbývající bude uprovozněná do jeho konce. Předmětem stavby je celková rekonstrukce nádraží, kdy se práce zaměří zejména na obnovu stavebních konstrukcí, obvodového pláště, střechy a celého interiéru. Modernizací projdou také prostory pro cestující. Opravené části interiéru se uvedou do původního historického stavu, ale zároveň budou odpovídat budoucímu využití objektu. Ve výškové administrativní části vzniklo vzdělávací středisko pro zaměstnance Správy železnic.
Budova nádraží v Pardubicích - popis
Původní stavba z dílny architektů Karla Řepy, Karla Kalvody a Josefa Dandy začala fungovat v květnu 1958 a je památkáři vnímána jako nejkvalitnější funkcionalistické nádraží s hotelem
v poválečném Československu. Vzhle- dem k technickému stavu objektu, jeho památkové ochraně a budoucímu využití se rekonstrukce celé budovy rozdělila na dvě etapy, první se zaměřila na výškovou budovu, v rámci druhé pak naváže oprava celé nádražní haly s východním a západním křídlem. Výšková část budovy je dokončena
a využívá se jako vzdělávací středisko Správy železnic.
Jeho součástí jsou učebny, zasedací místnosti a ubytovací část. V přízemí střední části jsou prostory restaurace a rychlého občerstvení uvedeny do původní podoby z doby výstavby a obnovil se jejich provoz. V suterénu prošlo rekonstrukcí bývalé kino, vznikl zde nový
multifunkční sál. Bezbariérový přístup zajišťuje nový výtah. Nevyužívané pro- story v 1. patře západní sekce střední části se upravily a využijí se pro umístění dopravního sálu i administrativní- ho zázemí. Obě schodiště ve výpravní hale nahradily eskalátory. První etapa se realizovala v režimu D&B (Design
& Build), vybraný dodavatel zpracoval projekt a následně provedl i stavbu.
Druhá etapa zahrne rekonstrukci nádražní haly, východního provozního křídla a západního křídla s bytovým domem. Centrální komunikační prostor nádražní výpravní haly s navazujícími službami pro cestující zůstane zachován. Nově dojde k rozšíření obchodních jednotek, přesunu čekárny pro matky
s dětmi a k úpravě veřejných toalet. Východní křídlo bude sloužit pro zajištění provozu dráhy. Dojde k dispozičním úpravám v zázemí zaměstnanců a k rozšíření kancelářských prostor.
Bezbariérový přístup zajistí výtah. Do suterénních prostor se umístí nové technologie (chlazení, topení). V přízemí západního křídla budou zachovány technologické místnosti. Komerční prostory s ordinacemi a lékárnou budou situovány v přízemí a v 1. patře. V suterénu pak budou umístěny technologické a skladovací prostory. Západní část suterénu je navržena pro využití Správou železnic. Komplexní rekonstrukcí projde i bytová část.
Realizace první etapy byla spolufinancována Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Životní prostředí (OPŽP). Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Nádražní budova v Jaroměři
Cílem navržených stavebních úprav je zvýšit uživatelský komfort a bezpečnost objektu pro cestující i zaměstnance a umožnit nové a efektivnější využití stávajících prostor. Budova dostane kompletně nové rozvody, opraví se střecha i fasáda, to vše v souladu s požadavky památkářů. Okna a dveře se repasují, případně vymění. Prostory osobních pokladen se upraví. Veřejně přístupné prostory se rozšíří o dnes oddělenou čekárnu, která bude volně přístupná z odbavovací haly. Veřejné WC se přesune a bude odpovídat dnešním standardům včetně vytvoření samostatného bezbariérově přístupného WC. Plně bezbariérový bude nově také vstup do všech veřejně přístupných prostor. V prostorách navazujících na odbavovací halu vzniknou komerční provozovny, například prodejna tiskovin. Nevyužívaný prostor původní restaurace se obnoví a vrátí se do něj gastronomický provoz. V těsném sousedství nádražní budovy se instalují uzamykatelné stojany pro kola. V rámci realizace projektu se upraví i plochy kolem budovy včetně přístupových chodníků.
Tento projekt je spolufinancován ze systému EU pro obchodování s emisemi prostřednictvím Modernizačního fondu.
Kateřina Sekyrková
Zdroj: SŽDC
| Vaše komentáře |