Jakou barvu má naše auto? Je den nebo noc? Slyšíš, jak zpívají ptáčci? Co je položené na stole? S odpověďmi na všechny tyhle otázky nám denně pomáhá naše vnímání. A je také nezbytné pro správné osvojování učiva dětmi ve škole.
Nastupující prvňáčci by měli znát barvy, poznat velikosti a tvary. Potřebují rozlišit rytmus, odlišovat jednotlivé hlásky a slabiky a umět převyprávět vyslechnutý příběh.
Nezbytná je znalost pojmů jako je nahoře/dole, vlevo/vpravo, vpředu/vzadu, první/poslední, před/za/uprostřed.
A zapomenout nemůžeme ani na orientaci v čase (ráno/odpoledne/večer, dny v týdnu, roční období).
Jak tuhle oblast doma trénovat?
Hledejte na procházce věci různých barev nebo tvarů. Zahrajte si hru Čáp ztratil čepičku. Pusťte si video od Monkeyho o zrakovém vnímání.
Skládejte puzzle. Hledejte rozdíly na dvou podobných obrázcích. Stáhněte sitento pracovní list(formát PDF), který jsme pro vás připravili, a využijte první stránku.
Učte se s dětmi básničky, rozpočítadla a rýmy. Vytleskávejte slova.
Hrajte si se slovíčky a slabikami. Jakou hláskou začíná slovo máma? Co slyšíš na konci slova pes? Při vaření můžete dítěti říkat dvojice slov a nechat ho určovat, jestli jsou jiná nebo stejná.
Jako inspiraci můžete využít dvě videa od Monkeyho – o sluchové diferenciaci a analýze a syntéze.
Při vycházkách se dítěte ptejte, co kde vidí, veďte ho k popisu umístění. Využít můžete nejrůznějších obrázků druhé strany našeho pracovního listu.
Řaďte doma hračky a povídejte si o tom, která je první/poslední. Nechte si přinést věc, která je v poličce úplně vlevo.
Podívejte se na video s Monkeym o prostorovém vnímání.
Povídejte si o střídání ročních období. Využijte obrázkové knížky, například nádherně ilustrovaný Rok v lese. Kdy se pouští drak, kdy sáňkuje nebo plave v rybníce? Sledujte, co je za den v týdnu. Říkejte dítěti, co se dělá ráno/odpoledne/večer. Řaďte obrázky, jak jdou za sebou, aby daly dohromady příběh.
K tomu můžete zhlédnout Monkeyho video o vnímání času. Skvěle poslouží také poslední strana našeho pracovního listu.
Tyto oblasti rozvíjíme s dětmi i po nástupu do školy. Na ZŠ Schulzovy sady jim nabízíme například Sboráček - pěvecký kroužek, který jste mohli vidět na spoustě veřejných vystoupeních.
Příště se můžete těšit na téma sociální zralost.
Předchozí díly seriálu najdete v souvisejících článcích (pod tímto textem).
Eliška Tauchmanová, školní speciální pedagog
&
Monika Voleská, školní psycholog
Základní školy Schulzovy sady
Dvůr Králové nad Labem