Vyhledej
Královédvorsko > Sport > ZIMNÍ PŘÍLOHA > výlety a trasy

Běžkařské stopy v regionu - Dvůr Králové, Zvičina, Hostinné, Nová Paka, Trutnov, Vrchlabí, Jilemnice

Aktualizované zpravodajství o možnosti běžkaře v regionu

Redakce / 15.02.2021, Aktualizováno , Královédvorsko
Máme pro vás tipy, kam se za současných sněhových podmínek vydat na běžky. Článek budeme průběžné doplňovat.

FOTOGALERIE - Úprava běžkařských tratí - leden 2021

Nestíháme objet všechno (i když bychom rádi!!) - proto uvítáme vaše aktuální informace o možnosti běžkování v regionu

ve fcb skupině Běžky v Podkrkonoší. Novinky budeme dále zveřejňovát zde pro ty, co nemají Facebook nebo mají raději přehledný seznam.

Samostatný článek o vašem běžkování nebo vybraných tratích v regionu můžete zaslat přes webové rozhraní i s fotografiemi, rádi zveřejníme!

Aktualizováno 18. února 2021

Užili jsem si víkend plný výjezdů do polí a luk v regionu, kdy díky nočním velký mrazům stopy držely, ačkoliv sněhu nebylo mnoho. Bohužel očekáváme oblevu, ze které už zřejmě vzejde jaro.
Nově si dávejte pozor na uzavřený okres Trutnov: běžkaři nijak kontrolováni ve stopách nejsou, ale autem se kvůli běžkování přes hranice nedostanete.

Dvůr Králové n. L.

Okruhy na parkovišti u ZOO

Jedná se o 2 kruhy na nyní opuštěném parkovišti u ZOO, které upravují za přispění sponzorů hasiči z Hostinného. Popis okruhů je v tomto článku. Díky Janu Holanovi a sponzorům.

Podharťský stadion

Okruh o délce cca 400 m ve Dvoře Králové na stadionu v Podharti. Je vhodný pro ty, co nemají auto nebo čas dojíždět někam dále za upravenými stopami. Stadion není osvětlený, ale lze zde bezpečně jezdit i za příznivých nočních podmínek - tedy po pracovní době :-). Ideální i pro děti: až je to přestane bavit, budou si uprostřed stavět sněhuláka a vy pořád kroužit kolem. Pod střechu bývalých šaten si můžete odložit nepotřebné věci.

Lyžovat se dá aktuálně na Hrubasích (Hrubá Luka - uválcováno) a za koupalištěm (prošlápnutá stopa).

Za hodně dobrých sněhových podmínek i podél Labe od loděnice do Boroviček nebo Filířovic a dále na okruhy u Bílé Třemešné. Vše jen vyšlapáno, někdy souběh s pěšími.

Zálesí

Strojově upravená stopa v podobě okruhů je připravena kolem těchto dvou obcí díky aktivitě pana Antoše. Jezdit se dá za dobrých sněhových podmíneki z Dubence do Litíče a Nouzova - ale jsou to pouze prošlápnuté stopy.

Libotov

Za Libotovem, směrem na Hřibojedy, můžete využít připravenou běžkařskou dráhu na skating. Díky Petrovi Jaklovi.

Kašov

Jsou zde díky dobrovolné iniciativě pana Zlámala hotová dvě kilometrová kolečka: jedno je naproti stáji Kašov u hlavní silnice, jedno je nad vesnicí. A nově třeba i okruhy směrem na Kuks.. 1,2 a 2,6 km!

Zvičina -  po vyšlapaných stopách lze projet celou oblast, pod samotným vrcholem je vyjetý okruh na bruslení

Na Zvičina a zpět se dá dostat jak z Třebihoště, tak ze Dvora Králové. Výdejové okénko je jak na Raisově chatě, tak na Dubině. Hotel pod Zvičinou je zavřený.

Na sjezdovce Severka v Dolní Brusnici (příjezd z Bílé Třemešné) je svah upravený pro účely sáňkování a bobování. Parkovací kapacity jsou omezené. Aktuální info o sjezdovce je na fcb sjezdovky.

Bílá Třemešná - parádně upravený okruh

Skvěle upravený okruh pro klasiku s mírným převýšením. Víme o 2 nástupních bodech: otočka u přehrady (na začátku lesa u silnice) a pod vlakovým nádražím. Dojet skrze pole po vyšlapaných stopách se však na tento okruh dá i z Nových Lesů či z Filířovic a Alejí. Z Bílé Třemešné se dá dále pokračovat přes koleje na Severku a dále na Zvičinu. Dojet se dá na lyžích i do Dvora Králové  - jen se vyhněte poli u hřbitova včetně hnojiště ZOO, kde je pod zorané a stopa tak značně drhne :-(

Borovnička - Borovnice - Horka u Staré Paky (okruh i dálková trasa :-) - upravené stopy podél obou obcí, někdy trochu drhne (zorané pole)

Aktuální info přináší obec na tomto fcb profilu.

Strojově upravená stopa je na hranici Královédvorska připravena na klasiku od Borovničky až po Horka, i na bruslení na okruhu u prodejny bazénů. Projeté stopy:
Santybl - letiště - Salaš - Borovnice - Horka
Horka - Větrný mlýn - Menšina - Větrák - Borovnička
Větrný mlýn - Menšina - Horní Brusnice (letiště)
Okruh mezi Borovničkou a Borovnicí (i na skate)
Možností parkování a nástupu do stopy je více:
  • Bazény A+M Borovnička
  • Větrný mlýn v Borovnici
  • Křižovatka Borovnice (U Myšáka)
  • Horka u Staré Paky
  • Horní Brusnice (nástup možný na letišti)
  • Altán mezi Borovničkou a Mostkem (Santybl)
Běžecké stopy od Horek až do Borovničky a zpět:
Letní strana: železniční přejezd na silnici č. 32546 → pod Čisteckou hůrou → kolem kostela sv. Víta → kolem bývalého kravína až do Borovničky k novému altánu.
Zimní strana: Horka (vodárna) → lom → kolem Zlatnice → železniční přejezd na silnici č. 32546 → fotbalové hřiště → větrný mlýn → Menšina → kříž obětem prusko-rakouské války → památník větrného mlýna → Borovnička

Lyžařský areál Pecka - upravené stopy na Kal
Standardní okruh - červený kříž, Bukovina a kolem Kalu. Nově projedeme trať od Bysterského mlýna za Kalem, až na Zvičinu. Občerstvení (okénko) dole u vleku.

Jako již tradičně - start je u vrchní stanice lyžařského vleku. Odtud podél silnice k “borovici”, kde se tratě rozdělují. Do prava směr Bukovina. První trasa vede pod Bukovinskou silnicí směr Vřesník, za křižovatkou přes silnici směr vesnice. Další záchytný bod je hřbitov. Kolem na Krkonošskou vyhlídku, poté směr “hejduk”, pak zpět do Pecky.
Druhá trasa pokračuje přes Kalovský kopec, rovně vlevo podél silnice. Před křižovatkou na Beta-uzeniny odbočíte do prava přes silnici k Vidonickému mlýnu, poté směr Kal, který objedete dokola. Dojedete zpět na Kalovský kopec. Třetí trať pokračuje od křižovatky uzeniny Beta, na Červený vrch, kde se můžete napojit na upravené běžecké tratě směr Borovnice.
Aktuální info na tomto fcb (Ski tým Pecka).

Výšinka - Záboří

Jedná se o místní tradiční turistickou běžkařskou trasu se zastavením v hospodě u Silvera. Tam si sice za současné situace nesedneme, ale užít si tento výlet rozhodně doporučujeme.

Možný okruh vede z Výšinky podél lesa vlevo ke kapličce, do Záboří k hospodě, odtud přímo naproti do kopce a přes louky na Dubový Dvůr a zase na Výšinku.

Hostinné

Dnes (15. února) dopoledne upraven okruh z Čermné od křížku do Pilníkova k nádraží. Zároveň projeta stopa z Červené Výšinky přes Rudnickou rokli do Rudníka. Stopy jsou místy vytáté. Sluníčko začíná mít sílu. O víkendu jsme skůtrem udělali okruh na klasiku na louce u ulice U Trati. Projeli jsme kondiční kolečko pod Mackrábem. Také jsme upravili trasu na Hliněném vrchu dlouhou asi 4,5 km.
Více info na fcb Ski Hostinné, kde jsou i doporučená kolečka.

Nová Paka

Díky dostatku technického sněhu je kolečko na SKI Máchovce je upravováno každý den. Stopy do okolí prozatím nelze strojově upravit, jakmile to však bude možné, dají zprávu na tomto fcb profilu. Příspěvek na úpravu tratí v Nově Pace můžete posílat sem: 1160364369/0800(ověřeno z výše uvedeného oficiálního fcb profilu).

Vejsplachy Vrchlabí

Jistotou jsou aktuálně upravené osvětlené okruhy.

Úpravu tratí financuje město Vrchlabí a obec Horní Branná.

Strojově upravené jsou zde kruhy pro turisty i výkonné sportovce včetně bruslařů, zázemí i parkoviště na místě. Lze si odtud v případě dobrých sněhových podmínek vyšlápnout až na Kněžice a dále na Benecko, nebo se motat na okruzích: jsou již tak velké, že se vám hlava motat nebude :-). Okruhy na Vejsplachách jsou částečně osvětlené.

Aktuální info: V neděli dopoledne jsme najeli stopy u letiště ve Vrchlabí. Bohužel nejsou viditelné na stránkách www.bilestopy.cz. A kdo vyrazil na okruh Valteřice, Kněžice, Vrchlabí,tak se mohl kochat pěknými výhledy.

Aktuální info: fcb @nabezkydoVejsplach.

Příspěvek na úpravu tratí: na místě si lze zakoupit známku nebo hodit peníze do kasičky

Areál Hraběnka Jilemnice upravené jsou osvětlené okruhy sjízdné hlavně pro skate

Téměř 20 km tratí a kdo si přivstane, uvidí manžestr! Nově zrekonstruovaný všesportovní areál Hraběnka nabízí zasněženou a osvětlenou (do 20:00 hod.) asfaltovou in-line dráhu v délce 2,7 km. Součástí areálu je biatlonová střelnice s 20 střeleckými stavy a zázemím pro sportovce. Celý areál se závodními tratěmi i turistickými trasami je určen jak pro všechny méně zkušené nebo začínající běžkaře. Areál je volně přístupný veřejnosti, stejně tak nabízí možnost rezervace částí či celého areálu pro tréninky, soustředění i závody.

- za sběrnou okruh 3,8 km | skate i stopa | skútrem
- osvětlená dráha 2,7 km | skate | skůtrem
- stará asfaltová dráha za sběrnu | rolbou
- cesta lesem nad Roztoky + okruh 6 km na Klimenťák, dále ke křižovatce nad Mříčnou, zpět po trase Jilemnické 50 okolo žel. trati k Mrchovišti, okolo pejskařů lesem ke sběrně | rolbou

Aktuální info na webu areálu

Dvoračky Trutnov

Tratě na klasiku i skate, většinou mírně kopcovitý terén, Možná drobnou nevýhodou je větší koncentrace lidí, ale vzhledem k rozsáhlosti tratí to až tak nevadí.

Při sněhové pokrývce se zde strojově upravují tratě nejen pro trénink místního oddílu. Více o okruzích zde

Nástup a pakování možné přímo u restaurace Dvoračka nebo dále v ulici Pod lesem.

Houska Trutnov

Na kopci u Trutnova zvaném Houska (směr na Úpici, parkování na Gablenzi) byly vyasfaltovány trasy pro kolečkové brusle. A ty lze v zimě využít pro běžkaření! Trať vede lesem, je terénně proměnlivá, ale nijak zvlášť náročná. Případně lze tento okruh propojit s vyjížďkou na Gablenz a dále na Paradráhu.

Golfové hřiště Mladé Buky

Městys  Mladé Buky  pořídil nový stroj na prohrnování stopy. Jedná se o několik tras a zimní běžecká stopa (okruh) na golfovém hřišti. Terén je zajímavý a stopa je na klasiku, tak i na bruslení.O víkendech jsou zde navíc otevřené výdajové okénko restaurace od 10-16 hod. přímo u začátku (konce okruhu) s občerstvením za rozumné ceny (čaj, káva, džus, nealko punč apod.). Parkování a vstup na plochy zdarma.

Babiččino údolí

ve čtvrtek 11. února se projíždělo skútrem okolo Žernova

Město Česká Skalice ve spolupráci s Kladským pomezím umí zajistit vyříznutí dvou běžeckých stop pro klasické lyžování v okruhu 10 km. Vstup do "Bažantnice", podél řeky Úpy, po loukách k Vilémovu mostu, zde se přechází přes cestu a dále údolím pod Ratibořickým zámkem, vyúsťuje u mandlu, po louce k Viktorčinu splavu, přes Bílý most. Stopa končí za mostem sjezd na louku směrem k hájence Na Pohodlí a stejnou trasou se vrací zpět do České Skalice. Případně je možnost pokračovat na Žernov, kde je k dispozici další okruh. Pro více informací o dalších možnostech zimního sportování v blízkém okolí navštivte webové stránky: ski.kladskepomezi.cz.

Jestřebí hory

Upravena stopa od Bílého Kola směrem na Paseky nad Jestřebí boudu. Upraveno kolečko na lukách až k odbočce na Markoušovickou rozhlednu (klasika, bruslení). Dále projeta nástupní trasa nad radvanický vlek, po svážnici k budově vleku nelze sjet – spadlé stromy. Na lukách je hodně sněhu, pokud bude do rána vítr, stopa bude zaváta. Zítra (sobota) projedeme nástupní trasu od Krkavčiny přes Švédský vrch nebo po Panské cestě (podle množství sněhu v úvozu ze Švédského vrchu). Více informací zde.

Doporučujeme sledovat i náchodské možnosti - např. fcb Ski Police nad Metují

Upravené stopy v Krkonoších

Přehled o upravených běžkařských stopách v Krkonoších na české i polské straně najdete na webu Bíléstopy.cz. V mapě jsou barevně označené upravené tratě a je možné zde vidět i upravené tratě za posledních 24 hodin.

Kateřina Sekyrková

Související články
Vejsplachy - běžkařský areál za humny
Na běžkách kolem Liščí hory. Fantazii při výběru trasy se meze nekladou. Ani sněhové.
Přesně 10 km dlouhý, skůtrem upravený, běžkařský okruh vede z Boroviček až k nádraží v Bílé Třemešné!
Široké běžecké stopy i pro bruslaře - tratě v okolí Dvoračky v Trutnově
Smutná královédvorská pasivita - však ono to zase roztaje
V Dubenci připravili hasiči kluziště
Osvětlené běžkařské okruhy ve Dvoře Králové - běžkujeme u ZOO
Běžecké lyžování - výhody krásného sportu
Podívejte se na nejkrásnější fotky ze skupiny Běžky v Podkrkonoší
Setkání nad přípravou běžkařských tratí na Královédvorsku - Změna termínu
Vaše komentáře

Přečteno 11628x

01.03.2024 - Kvůli zbořenému mostku je uzavřená silnice 3008 mezi obcemi Úhlejov a Třebihošt. Uzavírka bude z důvodu opravy trvat minimálně do 15. dubna 2024.
24.01.2024 - Odbor dopravně-správní se v Trutnově stěhuje do nových prostor: Horská 52, bývalá budova Texlenu, 4. patro.
05.01.2024 - V okolí Braunova Betléma na území Hřibojed proběhne v sobotu 6. ledna 2024 od 9 do 13 hodin honitba. Prosím počítejte s omezeným vstupem na toto území.
06.12.2023 - Důvodem mohutného výpadku dodávky elektřiny v úterý 5. prosince byla technická závada v rozvodně Neznášov (mezi Habřinou a Rožnovem na Jaroměřsku), konkrétně zkrat na podpěře. Výpadek byl hlášen od Nové Paky až po Jaroměř. Zdroj: ČEPS.

Volná pracovní místa

Všeobecná sestra (Domov důchodců)

Terénní pečovatel (Diakonice ČCE DKnL)

Aplikační technik (JUTA, a.s.)